الجمعة، 1 أغسطس 2008

عين الحسود فيها عود




أنا بقالى كتييييييير اوى مدونتيش و فى حاجات كتير كنت عاوزة اكتبها حاجات حصلت خاصة بيه انا و فى حاجات كمان حصلت حلينا كتييير كنت عاوزة اكتب عنها مثل (براءة ممدوح اسماعيل ، موت المخرج العالمى يوسف شاهين، تعطل خط مترو الانفاق اللى حصل يوم الاربعاء الماضى وغيره ...................)
الوال انا عاوزة اقول سبب امتناعى عن التدوين الفترة الاخيرة دى وهى بسبب انى ايدى كانت اتلوحت و مكنتش بقدر اكتب بيها على الكيبورد خالص المهم انى بتعالج من الموضوع ده بقالى حوالى ستة اشهر اكيد عاوزين تعرفوا سبب الموضوع ده ايه طبعا هتقولوا اكيد لعبتى مع حد ريست و لا حاجة، بس اكيد لا ،طيب يبقى حد كان بيتخانق معاكى و لوحهالك برضه لا،) اللى حصل فى ايدى حاجة غريبة اوى انا كان عندى امتحان فاينل و اقعدة براجع عادى يعنى لقيت موظفة كده عندنا فى الكلية انا عرفاه فبتقولى عاملة ايه يا نونى و ايه اخبارك و عاملة ايه فى مادة النهاردة قولتلها الحمد لله و هيه ماشية قالتلى استنى خدى البركة من ايدى هههههههههههههههههههه و طبطبت على كتفى مفيش مشكلة وقولتلها مرسى الامتحان خلص ومفيش مشكلة الشنطة و قعت منى من كتفى التانى و قمت لوحت ايدى اللى هيه طبتبيك عليه علشان اجيبها طبعا ايدى اتلوحت و اقدر اقول انى حسيت انى كتفى اتخلع تفتكروا دى عين و لا ايه و لا اسميها ايه الطريف انى لما نزلت من الامتحان و ايدى عاملة كده الناس كلها مش تقول معلش او سلامتك لا بيقولولى اكيد انتى كتبتى كتييييييييييير فى الامتحان علشان كده ايدك وجعتك حتى فى دى الناس بتنق !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

فرضيت باللى حصل و قولت خلاص روحت بقى علشان اعالجه بقى روحت احدى المستشفيات الخاصة انا قصده انى أقول الخاصة لانى الصراحة حسيت انها مستشفى حكومى نتيجة سوء المعاملة يا جماعة احنا ليه مبنحترمش بعض لما نتعامل مع بعض ليه الموظفين فى المؤسسات المختلفة سواء العامة او الخاصة مبيعملوش النس كويس انا روحت علشان ادفع كشف عند احدى الموظفات تخيلوا انى وقفت حوالى ربع ساغة علشان خاطر ادفع الكشف على الرغم انى كنت الوحيدة اللى بدفع لكن الست الموظفة هانم اقعدة تكلم فى التليفون و عمالة تجيب حكايات من الشرق و الغرب ليه مفيش احترام متبادل انا معرفش ليه مش بتفكر فى ان التليفون اللى هيه بتتكلم منه ده موجود علشان تتصل بيه للى فى الشغل بس مش علشان تتطمن على كل احوال العائلة انا مش عارفة اققول ايه و لا ايه ده حصلى فى اول يوم روحت فيه المستشفى ، تانى يوم روحت اتطلب منى اعمل اشعة روحت علشان اخد طلب اشعة الموظفين عمالين يعملوا فطار و شاى و غيره و الناس واقفة مسنية تاخد ا\ونات الدفع بال\مة دى ناس عندها دم و لا لا عندها شعور بالمسئولىة تجاه شغلها ده و لا لا عندها احساس بالناس اللى تعبانة و واقفة مستنية ان الموظفة من دول تاحد منها فلوس الكشف ده و لا لا انا اعتقد انها معندهاش اى حاجة من الحاجات اللى قولت عليها دى لو عندها اكيد مش هتعامل الناس كده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

هناك 9 تعليقات:

zOzO يقول...

ايه دا
اول كومنت
وااااااااااااااااااو
هروح اقرا واجي

zOzO يقول...

اولا الف سلامه عليكي
ونورتي التدوين من تاني


ع فكره ف ناس كدا كتير
عنيهم ايه ماشاء الله
ميه ميه
هههههههههههههههههههههههه

واللي يغيظ بقي ان اصحابك يقولوا ايه انك مش بطلتي كتابه
طب الاول الف سلامه
لا طبعا
لازم يقروا فيها الاول
ههههههههههههههههههههه


عموما الف سلامه عليك
ان شالله هي يارب
اللي عطتك العين دي

zOzO يقول...

ف حاجه نسيت اقول عليها
حاجه تغيظ بجد
حكايه انك روحتك تطلع عما تعملي حاجه
المشكله دي عندنا ف الكليه


كنا مره بندفع مصاريف الكليه
روحنا ولا مليون مره
مره دا بنفطر دلوقت
ومره دا بنشرب شاي
ومره دا قفلنا خلاص تعالي بكره بقي



طلعوا روحنا عما دفعنا
واخر ما زهقنا قولنا والله ما هنروح تاني بقي
الا لما نطلع روحهم احنا كمان
هههههههههههههه


انا واصحابي يعني
الف سلامه عليكي تاني مره
ومعلشي بقي رخامه اخدت تلات كومنتات
ههههههههههههههههههه
في رعايه الله

nonni يقول...

zozo



الله يسلمك يا زوزو ، و يارب يكفيكى شر الناس اللى عينهم ليها تاثير بشع بالدرجة دى اللهم ااااااامين.

بالنسبة لاسلوب الموظفين ففى حاجة نسيتى تقوليها

مرة تسالى موظفة على موظفة تانية تقولك ايه مدام..... بتصلى و الساعة تكون اصلا لسه 12 يعنى الظهر ناقصلة لسه بحالها !!!!!!!!

و انتى لما تعلقيلى تلات تعليقات يبقى ده احلى بوست انا نزلته.
نورتى المدونة
"تحياتى"

ahmed_k يقول...

يا نوني البلد مليانه من الأشكال دي

هو إحنا الشعب الوحيد في هذا الكوكب الذي ليس له كرامه لا في بلده ولا خارجها من ايه ؟؟؟؟؟
من كده من إسلوبنا مع بعض
طول ما أحنا مبنحترمش بعض أكيد محدش عي العالم حيحترمنا
عجبني قول أحد الناس النادر نلاقيهم واحد لواء شرطه قال
المواطن المصري في بلده إنسان درجه تالته
وفي خارج بلده إنسان درجه تانيه
ولما إستفسرت منه قال
هنا الأجنبي درجه أولي والعربي درجه تانيه والمصري درجه تالته
وبره إبن البلد درجه أولي وعلشان عندهم قيمه للبني آدم فقط لكونه إنسان يصبح درجه تانيه

يعني إحنا بره مصر أكرملنا من جوه مصر

وحسبنا الله ونعم الوكيل في اللي كان السبب

غير معرف يقول...

بلدنا مالناش بلد تانية نستحملها

المهم حمدالله علي السلامة

ماتزعليش انت دايما كنت معانا

كلامك كان بيخليني دايما اجي ابص وامشي

nonni يقول...

Ahmed-k
ربنا يخلص البلد من اشكال الناس دى
زودت عليه التشاؤم اللى انا حاسة بيه فى بلدنا بجد بقيت اكره انى اروح مصلحة حكومية.
وزى ما قولت حسبى الله و نعم الوكيل فى اللى كان السبب.

نورت المدونة
"تحياتى"

nonni يقول...

ندك حق بلدنا ملناش غيرها بس مش عارفة هنستحملها لحد امتى انا عندى 18 سنة و حاسة انى خلاص جبت اخرى .

الله يسلمك .

"خالص تحياتى"

غير معرف يقول...

لسه بدري علي ما تقوللي جبت آخرك

الحياة حلوة حاوللي تعيشها من الناحية الحلوة

اصبري شوية

وانشاء الله تبقي كويسة عايزك كدة تركزي في المدونة وتكتبي كتير علشان انا بستني كتاباتك