الثلاثاء، 11 مارس 2008

الأسعار المجنونة

يا جماعة انا عاوزة اقول حاجات كتير اوى عن اللى بيحصلنا فى البلد دى عاوزة اكلم فى مواضيع كتيرة اوىىىىىىىى مش عارفة ابدا بانهى على العموم مش عاوزة اطول عيكم انا هكتب أول فكرة و اللى شيفاها أهم فكرة أكثر مشكلة بنعانى منها الايام دى:



(الغلاء الفظيع فى الاسعار و الأجور زى ماهية مفيش تغيير)

انا هبدأ يا جماعة بحكاية غلاء الاسعار انا مش كبيرة فى السن أوى يعنى عندى 18 سنة ده يعنى انى مبصرفش على حد و لا متحملة مصاريف حد عايشة فى مستوى كويس الحمد لله ده معناه انى المفروض معانيش من المشكلة دى بس أنا بفكر كتير أوى فى الغير (الناس ) يعنى بفكر فى المستويات اللى يدوبك مرتباتهم بكفى احتياجاتهم بالعافية أو أقدر أقول اللى كانت بتكفى احتياجاتهم أنا مش عاوزة اسود الدنيا فى وشوكوا بس للاسف دى الحقيقة الشى الغريب أن يمكن اللى عايشين فى القاهرة بيعانوا من المشكلة دى أكتر من اللى عايشين فى (المحاقظات) أغلب أسعار السلع و الخدمات اقل من القاهرة ،الحكاية متساوية تماما بمقارنة الاسعار بين المدن الجديدة او المرموقة بين باقى المدن انا هقولكوا على شوية أسعار علشان أكد على كلامى و الأسعار دى عرفتها من قبيل الصدفة البواب كان مطلع طلبات و بحاسبه اتفاجئت و أصابنى الفزع ركزوا معايا و أنتوا بتقروا


أمثلة لأسعار بعض السلع قبل الغلاء و بعد الغلاء:

زجاجة الزيت: ب 5 أو 6جنية بقت ب 10 أو 11 جنية

كيلو اللبن: ب 3 جنية بقى ب4 جنية

أنبوبة البوتاجاز :ب 5 جنية بقت ب 10جنية أو ب 12 جنية

برطمان النسكافة الصغير: ب 5 جنية بقى ب 7 جنية

كيلو العدس: ب3جنية بقى 7 جنية

كيلو الأرز: ب 2 جنية بقى ب 5 جنية


جماعة دى أسعار السلع اللى أنا فكراها فى غيرها كتير بالأسعار المجنونة دى

(او ) فى الأمثلة السابقة تعنى سعر السلعة فى المناطق الناقية

دى طبعا أسعار السلع الأساسية اللى مفيش بيت واحد يقدر يستغنى عنها فمابالنا بقى من اسعار السلع اللى أحنا بنعتبرها سلع ترفيهية على الرغم انى فى ناس كتير اللى هما طبعا مستوياتهم أعلى من المتوسطة بشوية كتير كده السلع مثل ( الكاتشب، المايونيز، الشيكولاته، المستردة،الهوت دوج،الجمبرى‘المعلبات ذات جودة عالمية)
أو أقدر أقول المعلبات اللنظيفة اللى الواحد يقدر ياكل منها و هو مطمن لأن لو جاب من المعلبات المصرية يمكن أوى يجيله حاجات مش لطيفة مثلا يعنى ( تسمم) و لا حاجة .
كل اللى أنا قولته ده طرف واحد بس من أطراف المشكلة الأولى ، الطرف التانى هو ثبات الأجور و المرتبات يعنى المرتبات زى ما هى و الاسعار عمالة تززززززززززززززيد طب الناس تعمل إيه أنا مش عارفة .
انتوا عارفين انا من كام يوم كنت بتفرج على برنامج على قناة المحور اسمه(ببساطة) المهم كان بيكلم فى موضوع الأسعار ده و اتصلت سيدة بتشتكى من ارتفاع الاسعار هى جوزها ميت و معاها 4 اطفال و عايشة على معاش جوزها تخيلوا المعاش كام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟.
المعاش (160)جنية والله الست قالت كده تخيلوا الست دى عايشة إزاىىىىىىىىىىىىى تخيلوا ال 160جنية دول هيكفوا يجيبوا الارز و لا المكرونة و لا اللبن و لا العدس و لا المكرونة و لا الكتب الخارجية ب ال 160 جنية انا مش عارفة. ربنا يكون فى عونها . أحيانا لما بفكر فى الست دى و اللى زيهم يعنى بحس أن المصريين كلهم عاوزين يلموا تبرعات لبعضهم البعض هههههههههههههههههههههههههههههههههههه.
انتوا عارفين أنا سمعت أن المرتبات و الاجور حصل فيها ارتفاع شوية بعد طبعا كم الاضرابات اللى أنتوا عرفينها سواء بقى (إضرابات الأطباء،أساتذة الجامعة،عمال غزل المحلة) و غيرهم كتتتتتتتتتتتتتتتتتتتير.
تخيلوا الزيادة كانت اد ايه الزيادة كانت (10 ) جنية يعنى يا دوبك تكفى اشترى كام زجاجة زيت ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه .





ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه.