الأربعاء، 27 أغسطس 2008

المسلسل التركى "نور"



اممممممم مش عارفة ابدا الموضوع منين بالضبط بس اكيد كل اللى هيقرا البوست ده هيفرح موووووووت لان أكثر من نصف الشعب المصرى بيتفرج على المسلسل التركى "نور" و الدنيا كلها بتوقف الساعة العاشرة مساءاً بمجرد ما المسلسل يبدأ تفتروا ليه الملسل ده تلقى كل هذا الاعجاب أكيد علشان مسلسل رائع مسلسل يستاهل ان الواحد يسيب كل اللى فى ايده و يجرى على التليفزيون بمجرد ما يسمع التتر بتاعه انا عاوزة اقول حاجة بسيطة بس علشان اللى هيقرا البوست و ميعرفش المسلسل المسلسل ده البطلين اللى فى الصورة دول هما هما بطال المسلسل البطل الوسيم ده اسمه "مهند" اللى نص بنات مصر دللوقتى بقارن أى عريس بيه !!!!!!!!!!!!!!!

انا عن نفسى بحب اوووووى المسلسل ده و لا عيب و لا حرام ان الناس تحب مسلسل يستحق كل الجماهيرية دى لكن المشكلة فى اللى انا هقولهولكوا ده .
1_ التليفزيون المصرى أشترى المسلسل ده ب 5 مليون جنية و ده طبعا نتيجة ان محدش بقى يتفرج على التلفزيون الا على الملسل ده و بسز

2_ فى مصنع ما أنتج تيشرتات عليها صورة البطل و طبعا بسبب هوس البنات بالبطل "مهند" أشتروا التى شيرت بتاعة حتى دى لحد دلوقتى مش مشكلة المشكلة أن فى بنات راحوا يصلوا الجمعة و هم لابسين التى شيرت ده بذمتكوا إيه الهبل ده أنا أول ما سمعت الخبر ده قولت أكيد إشاعة بس للاسف طلعت حقيقة.

3_ عدد كبير جداااااا من النساء طلقن بسبب هذا المسلسل لان المسلسل فى قمة الرومانسييييييييييييية فاصبح الزوجات يقارنوا بين ازواجهم و مهند على الرغم أن المقارنة مستحيلة لان المسلسل تركى يعنى فى دولة أسلوب حياتهم مختلف مستواهم الاقتصادى أعلى يعنى مثلا : مهند بيجيب لنور كل يوم وردة بيصبحها بوردة و يمسيها بوردة أكيد المفروض منعملش مقارنة أصلا بس هنقول ايه بقى .

أ،توا عارفين المسلسل ده بيتعرض 3 مرات فى اليوم النورمال أن الناس تتفرج عليه مرتين اللى يتفرج عليه مرة واحدة يبقى أب نورمال و أنا منهم هههههههههههههههههههه .

أنا مش عارفة اللى أنا كنت عاوزة أكتبه فى البوست ده عرفت أعبر عنه كويس و لا لا يارب تكونوا فهمتوا قصدى .
و اللى يدخل يعلق لازم يقولى بيتفرج على المسلسل كام مرة اتفقنا هههههههههه .

هناك 33 تعليقًا:

غير معرف يقول...

هاي نوني.. طبعا كالعادة البوست راااائع. أنا بصراحة بحب مسلسل نور جداااا جداااا . و بتمنى اني ارتبط بشخص زي مهند ليس في الشكل و لكن في الطباع و التصرفات.. اكتر حاجة عجباني في المسلسلات التركية مدى احترام الرجل للمرأة و تقديره لدورها في المجتمع.. على فكرة انا احيانا بتفرج عليه مرتين لما تكون الحلقة عجباني اوي... maioy

صباح الصباح يقول...

انا عارف ان المسلسل دة عامل هستيريا فى مصر
واى واحدة مخطوبة او متجوزة نفسها يوكن مهند هوة اللى العريس او حتى فية شبة منة
بعدين فى بلد زى مصر اكتر من نص الشعب مش لاقى ياكل عايزين الرومانسية ووردة صبح ووردة بالليل ووردة تترمى عليها وهية ماسية
منييييييييييييييييييييييييييييييييين
منيييييييييييييييييييييييييييييييين
بجد دة استفزاز
اللى يجنن اكتر ان فية ناس بيشوفوا كمان المسلسل دة على النت فى مواقع معينة عشان يراجعوا الحلقات اللى فاتت!!!!
يا سلام.. يعنى دة لو كان كتاب كان حتى حد بص فية؟؟

zOzO يقول...

بصراحه مش ليا ف المسلسل دا
يمكن شوفته حوال مرتين تلاته بالكتير
بس

بس كتير اوي مهتم بيه
جداااااااااااااااااااااا


ربنا يهدي
واللي يغيظ فيه انه ولا خمسميت حلقه
ايه دا
ده كله مسلسل
هههههههههههههههههههههههه


كل سنه وانتي طيبه عشان رمضان

ندا منير يقول...

بصراحة بقى انا مش معاكى خالص ويمكن كلامى اللى هقوله دا هيكون اول واحدة تقوله او تانى واحدة معرفش بالظبط
وياريت كلامى مش يزعلك
انا بصراحة عمرى ما اتفرجت على حلقة واحدة من المسلسل دا ولا بفكر حتى انى اتفرج عليه عشان حاسة انه ميستهلش انى اضيع ساعة واحدة من يومى عشان اتفرج عليه مهما كان بقى مسلسل حلو او رومانسى ومش معنى كدة انى مش رومانسية او انى معقدة بس بجد الحياة مش كدة ومش الرومانسية هى اللى نقصانا فى مصر عشان كلنا ندور عليها بس انا مستغربة الولاد والبنات جدا كل الولاد بسمعهم يقولوا نفسهم فى بنت زى نور والبنات يقولوا نفسهم فى ولد زى مهند واى حد بيفكر يرتبط دلوقتى يحط الشروط دى قدامه واللى بيحرق دمى اكتر لما عرفت ان حصل مشاكل بين ناس مخطوبين ومتجوزين عشان المسلسل دا
بجد انا مش بعارض الرومانسية ولا بعارض اللى بيتفرج عليه بس منخليش مسلسل يعمل فينا كدة
وبجد انا رايى ان الرومانسية الحقيقية اللى المفروض اى اتنين مرتبطين ببعض يتعاملوا بيها هى طريقة تعامل الرسول ( ص ) مع روجاته بجد هى دى اللى هتخلى الحياة سعيدة
ودا رياى وارجو تقبله

د/اجدع بنوته يقول...

كنت ف اول تلات لحد عشر حلقات بشوفه

بعد كده استرخمته بصراحه

حسيتهم ف المدينه الفاضله

والرومانسيه المرد

محستش بحياف المسلسل يعنى

كل رمضان وانتى طيبه

blue-wave يقول...

كلامك مظبوط
مش عيب اننا نحب مسلسل
لكن العيب اننا نتهبل الهبل دا
تحياتى

عروسة ننوسة يقول...

ده مسلسل خيالى هو فيه رجالة بتعمل كده
كل سنة وانتى طيبة

nonni يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
غير معرف يقول...

انا بقي بحب المسلسل ده جدا جدا بحب كل الناس اللي في المسلسل عشان رومانسي جدا و مش هقولك بتفرج عليه عشان مهند زي نص البنات لكن انا بجد بحب الحوار و المواقف اللي فيه و مش بحب ادخل علي النت و اتفرج عليه عشان بحب اتفاجأ و انا بشوفه علي ال mbc 4
البوست حلو اوييييييييي يا نوني و كل سنة و انت طيبة

nonni يقول...

Maioy

مرسى على كلامك الرقيق على البوست ،كويس أنك قولتى أنك نفسك ترتبطى بشخص زى مهند زى كل البنات بس الحمد لله انتى غير قولتى فى الطباع و الصفات ليس فى الشكل هههههه انا أعتقد يا ميوى أن مفيش شخص فى الدنيا بيتميز بالصفات و لطباع دى يعنى اكيد مفيش حد زىه لان الدراما و أشخاصها مبيبقاش منها على أرض لواقع بمعنى أصح يعنى ممكن تلاقى بعض صفاته فى شخص ما و لكن ليس من الضرورى أن يكون فيه كل تلك الصفات .
"تحياتى"

nonni يقول...

صباح الصبح

فعلا المسلسل عامل هيستريا أو تقدر تقول عامل هوس للبنات و الله أنا أعتقد أن الرومانسية اللى فى المسلسل ده مش مستحيلة فى مصر بس لا مستحيلة فى اى مان يعنى أنا لا أعتقد ابدا ان مهند ده فى الحقيقة رومانسى بهذه الدرجة حقيقى بحس الرومانسية اللى فى المسلسل ده غير واقعية نهائياً.

"تحياتى"

nonni يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
nonni يقول...

zozo

أولا مرسى على مرورك يا زوزو و متابعتك للمدونة .

لا المسلسل 170 حلقة ده غايزك طب خدى دى عارفة صوروه فى قد ايه ؟؟؟؟؟؟؟

حالى سنة و نصف !!!!!!!!!

رمضان كريم

nonni يقول...

ندا منير

أولا حابة أشرك على صراحتك و عوزاكى لما تعلقى فى مدونتى المتواضعة دى تعلقى براحتك خالص و مفيش زعل و لا حاجة أكتبى ل اللى فى قلبك .
أنا فى الاول عاوزة اسالك سؤال واحد بس انتى عمرك ما اتفرجتى على المسلسل ليه؟؟؟؟؟ يعنى انتى لما سمعتى مية الاحداث و لالثار السلبية اللى حصلت حوليه ده مكانش عندك تطفل تشوفى حتى لو حلقة واحدة بس تونى راى عنه يعنى أنا عاوزة اقولك أنك لازم تشوفى الحاجة قبل ما تقولى النقد فيها سواء كان نقد بالايجاب أو بالسلب بس لازم قبل ما تنقدى تشوفى الحاجة دى علشان تبقى موضوعية فى النقد .

اما الولاد اللى بتسمعيهم يقولوا نفسهم فى بنت زى نور والبنات يقولوا نفسهم فى ولد زى مهند منقدرش نقوله حاجة غير ربنا يهديهم .

نورتى المدونة يا ندا
"تحياتى"

nonni يقول...

د أجدع بنوتة

هم بالضبط عايشين فى منطقة من الخيال تحسى أنهم عايشين فى كوكب أخر غير كوكب الارض هههههههههههه.

"تحياتى"

nonni يقول...

Blue_wave

أخيرااااااااااً لقيت حد متفق معايا فى الرأى .

رمضان كريم يا دكتور

"تحياتى"

nonni يقول...

عروسة ننوسة

هو أكيد مسلسل خيالى فعلا

و انتى طيبة

رمضان كريم

nonni يقول...

غير معرف

مرسى على مرورك فى البداية .
لكن انا عاوزة أققولك على حاجة أنا مش عاوزاكى تتعلق بالرومانسية اللى فى المسلسل ده لان الرومانسية اللى بدرجة دى مفيش منها على أرض الواقع.

أجـمــل قـلــب يقول...

اول زيارة لى فى المدونة
وباذن الله لن تكون الاخيرة
اشكرك على زيارتك لمدونتى وعلى كلامك الجميل

اما بالنسبه للمسلسل فانا مشفتش حتى حلقة واحده ولا حتى شفت التتر لمرة واحده

وربنا يهدى بنات المسلمين
تقبلى تحياتى بكل ود
ادعوكم جميعا لزيارة اجمل قلب
http://agml-qlb.blogspot.com/

ahmed_k يقول...

هو مش في مصر بس لأ
ده العالم العربي كلله بيتوقف لحظه إذاعة هذا المسلسل
مش عارف ايه أللي جرا للناس
الظاهر ان الناس من الكبت اللي عليهم مش عارفين أيه ممكن ينسيهم الهم
راحوا إترموا حول مسلسل من وجهة نظري تافه وهايف
أو لنقل مهما كانت قيمته بس مش بالشكل ده
الحمد لله إني من النص التاني اللي مش متابعه
ومسمعتش عنه غير من خلال المدونات
وأظن إنتي يمك سادس مدونه أقرأ فيها عن المسلسل ده
ده غير اللي مش متابعهم

بجد ربنا يلهينا بما هو أنفع وأجدر من المسلسلات الأجنبيه أللي لا تمت لواقعنا بصله
وأأكدلك ولا تمت لواقعهم في تركيا بصله

والله العظيم ده كلله تمثيل
يعني لا هما متجوزين ولا بيجيبلها ورده كل يوم
دي ورده واحده بياخدها المخرج ويديهاله في المشهد التاني
أصله لو كل يوم جاب ورده حياكلوا تراب هههههههههه
ما الفلوس رايحه كلها عند بتاع الورد هههههههههههه

آه كنتي حتنسيني
كل سنه وإنتي طيبه


وتقبلي خالص تحياتي

سمكه واحده يقول...

كلام بيني وبينك يا نوني انا هعلق واخر حاجه وبعد رمضان ان شاء الله نكمل
بس كنت عايزه اقول حاجه المسلسل ده يمكن كنت بشوفه مره ولا اتين وتخاطيف كمان واواد اللي تلت تربع بنات مصر مبهوره بيه يمكن بس مش عجبني خالص ولا شكل ولا شخصيه عارفه ان كلامي ممكن يزعل ناس كتير بس معرفش ولا بهرني ولا حتي المسلسل نفسه وتحسي انه خيالي ولوني معرفش هو بيتكلم عن ايه ههههه بس بجد ده رأي مالو عادل ادهم يا خواتي ولا احمد زكي ولا ولا هو في احلي من المصرين بس احنا كده ديما نبص لبره والله ده اقل واحد في مصر برقبه اي واحد اجنبي ها كلمتين حلوين اهو في حق الشوباب المصري

تحياتشي اختشك سمكمك

انى احبكم فى الله يقول...

الحقيقه انى من النص التانى انا مش بافرج عليه الا قليل
هو الصراحه حلو بس مبالغ فيه شويه

الحقيقه ان الحلقه الاخيره كانت امبارح اتفرجوا على الاعاده النهارده وعلى فكرة

ياناس افهموا ده مسلسل تحياتى على النقطه المهمه دى

ورمضان كريم من اجل رمضان افضل زوروا مدونتى

ليس هذا اعلان وانما للثواب

PrInCeSS BeRy يقول...

هاى يا عثل كل عام وانتم بخير ورمضان كريم

بصراحة من غير زعل انا بكرة المسلسل دة وشفتة حلقة واحدة بس ما طقتوش هههههههه مش عارفة الناس بتحبة على اية ومش عارفة مهند مش عاجبنى مش شيفاة قمر زى ما الناس شيفاة لدرجة انى قلت لصاحبتى بتموت فية مش عاجبنى كانت هتقتلنى هههههههههه بس يلا خير

RaRa يقول...

كل سنة وانتى طيبة

ورمضان كريم

nonni يقول...

ahmed-k

ههههههههههه أنا برضه بقول كده فى موضوع الورد ده .

انت طيب و رمضان كريم .

nonni يقول...

سمكة

انا مستنياكى تكملى كلامك بعد رمضان

كل سنة و انتى طيبة

"تحياتى"

nonni يقول...

انى احبكم فى الله

اؤيدك فى الراى انه مسلسل مبالغ فيه بس مش شوية ده شويتييييين تلاتة .

أشكرك على الزيارة و اتمنى التواصل دوماً.

رمضان كريم"

"تحياتى"

nonni يقول...

princess pery

يس أنك فلتى من ايد صاحبتك هههههههههههه.

مرسى على الزيارة

"تحياتى"

سارة درويش يقول...

اممممممممممممم بصراحة انا اتفرجت على حلقة واحدة جاللى شلل لأنهم باردين اوى والمسلسل مافيهوش حياة .. كمان على فكرة مش بحب الرجالة الامامير اوى زي مهند كده بصراحة منقرفة منه ومابتمناش ابداً يكون جوزى كده انا عايزاه راجل شرقى كده احس انه زي جدودى اللى حرورا القدس مش شبه الصليبيين .. كمان يعنى هو مش رومانسى اوى ماهو بيعامل طليقته معاملة زى الزفت .. انا بجد مستغربة من حاجة من موضوع الطلاق دا هو لسة فى ناس هبلة وبتصدق المسلسلات ؟!!!!!!!!!!
توبيك حلو يا نوني عارفة تعبري وان كنت اختلف معاكى فى حب المسلسل لكن متفقة معاكى فى ان اللى بيعملوه دا هبل زايد عن اللزوم

Dr Ahmed Said@Black Armor يقول...

بجد باشكرك جدا على اثارة الموضوع
اولا انا مش باتفرج على المسلسل
لكن عموما اى شىء بيزيد عن حده بيبقى رخم جدا ومبتذل
انا عموما ضد الارتباط باى مسلسل الى هذه الدرجة وده من حيث المبدأ
اما الرومانسية فهى مطلب مشروع من اى امرأة لزوجها لكونه هو مصدرها الوحيد بالنسبة لها اما ان يتحول الموضوع الى مقارنة صارخة فهذا لا ينم عن سلامة تفكير
وعموما انا اطالب كل رجل عموما ان يكون رومانسى دائما مع شريكة حياته يملا البيت بالحب بابسط اللمسات
موضوع جميل ومدونتك جذابة جدا
دمتى بخير ورمضان كريم

nonni يقول...

سمو الاميرة سارة

الاول ازيك و ايه اخبارك بقالك كتير منورتيش المدونة المدونة كانت مضلمة .

ادخل بقى فى الموضوع اولا انا اعقد اضحك اوى على انا عايزاه راجل شرقى كده احس انه زي جدودى اللى حرورا القدس مش شبه الصليبيين ..... على ك
ده مهند شبه الصليبين ههههههههههه.

"تحياتى"

nonni يقول...

dr.a.s black ormer

عفوا يا دكتور انا عرضت الموضوع لما لقيت الدنيا قربت تقف بسبب المسلسل علشا نكده قررت اكتب عنه .

مرسي جدا على زيارتك و كل سنة و حضرتك طيب .

"تحياتى"

شيتوس الاهلاويه اووووي يقول...

ازيك ياقمر؟
بصي ياستي انا كنت بتفرج عليه الساعه 5 اللي هي الإعادة طبعا انا معاكي ان كلنا حبينا مهند بس مش للدرجه اني اعمل صورته علي تيشرت هههههههههه
ده هبل بصراحه احنا حبيناه عشان معاملته وهو فعلا كان زوج مثالي
ومش معني ان واحد تعجبه حاجه انه يقارن بيها حاجه تانيه لإن المفروص لوواحدة بتحب جوزها هتوافق بيه علي اي حال لانها عايزة تعيش معاه سواء بقي زي مهند او زي غيره
بصي انا عارفه اني علقت ع الموضوع متأخر بس معلش اعذريني.
دمتي سالمة
أختك شيتوس